Rytmuselever i jakt på sanningen

Foto: Mats Linde

Jakten på sanningen har nått Rytmus i Malmö. Föreläsaren Jack Werner inspirerade en vaken publik – utan att stryka eleverna medhårs.

Det finns ämnen som både elever och lärare kan uppfatta som oerhört viktiga. Ett är källkritik. Det var tydligt när Rytmus idag arrangerade en halv temadag tillsammans med föreläsaren Jack Werner och Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan. Rubriken på temadagen var Sanning, lögner och källkritik.

Journalisten Jack Werner har två passioner. Källkritik och spökhistorier. Båda kan fånga sin publik. Med färgrika exempel, främst från internet, illustrerade han hur lätt det är att gå vilse på nätet – eller i pressen, som också då och då vilseförs av fejkade historier.

Tips på lustfylld källkritik

I sin föreläsning återgav Jack Werner ett antal ”stories”. Som den om släktingen till en fängslad IS-krigare som fått ett välmenande råd: ”se till att du inte befinner dig i Göteborg vid jul och nyår.” En äldre variant av denna moderniserade skräckhistoria kan, förklarade Werner, härledas tillbaka till 1880-talet.

Jack Werner tipsade Rytmuseleverna om hur en enkel och lustfylld källkritisk granskning kan gå till.

– Börja med att ”spela upp storyn i ditt huvud” och om du anar att den inte är helt sann, googla på bilder, googla på namn. Snart kan du upptäcka om saker inte stämmer. Läs också ”Råttan i pizzan” och andra vandringssägner, och du kommer att känna igen många ”bra historier”.

Som viralgranskare i tidningen Metro belönades Jack Werner med Stora journalistpriset. Han är numer en uppskattad och ofta anlitad föreläsare. Varför är inte svårt att förstå. Han är en inlevelsefull estradör som bjuder publiken på både kunskap och skratt.

Ungdomar mer källkritiska

I panelsamtalet efter föreläsningen påpekade Sydsvenskans Heidi Avellan att det egentligen inte är ungdomar som borde vara den primära målgruppen för undervisning i källkritik. Statistik visar, sa Avellan, att det snarare är medelålders svenskar som tror på fantastiska berättelser på nätet.

Lena Bergström, biträdande rektor på Rytmus och värd för temadagen, instämde:

– Om vi vuxna är turister i digitaliseringens värld, så är eleverna infödda.

Lena Bergström betonar hur viktigt det är för en gymnasieskola att lyfta angelägna frågor i elevernas liv. Hit hör nätets roll. Hatet på nätet. Därför gör Rytmus en gedigen satsning på källkritik som går in i undervisningen i fyra olika ämnen på det estetiska programmet; historia, svenska, samhällskunskap samt konstarterna och samhället.

Elev tipsade skolan

Det var en elev på skolan som tipsade Lena Bergström om Jack Werner efter att ha lyssnat på en föreläsning med honom.

– Jag var på biblioteket hemma i Ystad och hörde honom. Jag berättade om det för min lärare, och hon tände direkt, säger eleven Mathias Grevin Garvö.

Berättelser. Historier. Nyheter. Eller med Jack Werners ord ”stories”. De behövs. De berikar människors liv. Men det gäller att vara uppmärksam på när problem kan dyka upp. Jack Werner poängterar hur svårt det kan vara att veta när man talar privat och när man befinner sig i en offentlighet. Gärna källkritik, säger Werner, men i samma andetag måste man tala om etik. Vad kan man säga, vad kan man skriva, utan att skada andra människor?

”Vår hjärna är dum i huvudet”

Och ett annat problemområde:

– Vår hjärna är dum i huvudet, säger Jack Werner och får eleverna att både le och skruva på sig. Med andra ord; vi lider alla av bekräftelsejäv, på engelska confirmation bias. Det vill säga, vår hjärna tar mycket hellre in information som går i takt med det vi redan tycker och tänker och tror. Uppgifter som går emot vår invanda världsbild har betydligt svårare att tränga in.

Just därför kan det vara jobbigt att granska sig själv, att faktagranska den egna världsbilden. Det tar emot.

Vi hör hur groteskt det låter, samtidigt som vi kan känna något slags sympati med mannen i kommentarsfältet, han som precis blivit överbevisad om att en historia på nätet är genomfalsk, men svarar, ”jag skiter i att det är fejk, det är för jävligt ändå.”

Alltså: just den här historien kan vara osann, men den illustrerar ändå ett större sammanhang som denne man håller för sant och verkligt.

Jack Werner, föreläsaren som inte smeker sin publik medhårs, avslutar med en varning för att han kan låta som en kylskåpsmagnet:

– Ingen källkritik utan självkritik.”

Eleverna på Rytmus i Malmö verkar nöjda. Trots att de vet att de måste ta till sig information med omdöme.

Elevröster från dagen

Sarah RytmusSarah Lindén, årskurs 3

–Det stämmer att vi unga är bättre än äldre på källkritik. De delar mycket strunt på Facebook. Den här dagen var det bästa jag varit med om sedan jag började på gymnasiet.

 

 

Mathias RytmusMathias Grevin Garvö, årskurs 3

–Vi utbildas i källkritik, absolut. Och det är bra att våra lärare påpekar att vi måste vara kritiska även när det handlar om åsikter som vi själva har.

 

 

Norea RytmusNorea Näs Fahlgren, årskurs 1

–Den här temadagen har inspirerat mig att bli mer självkritisk. Jag tror att jag kommer att läsa på ett annat sätt framöver.

#Källkritik #Rytmus

Vi gillar diskussioner och svarar gärna på frågor. Här kan du läsa om hur vi hanterar kommentarer i våra digitala kanaler