Stort intresse för AcadeMedias talangprogram

I september startar den fjärde upplagan av AcadeMedias talangprogram för blivande ledare. Via en gedigen urvalsprocess har fler än 100 nominerade medarbetare blivit till 30 deltagare som representerar alla skolformer och många olika verksamheter.

– Vi har träffat fantastiska medarbetare med stor ledarpotential och vilja att utvecklas. Det har aldrig varit så här stor konkurrens om platserna, säger Saskia Skogman som varit projektledare för urvalsprocessen.

Urvalsprocessen som deltagarna genomgått under våren består bland annat av arbetspsykologiska tester, övningar och intervjuer. Bedömningen som görs utgår ifrån AcadeMedias chefsprofil och de nominerades egna tankar om framtiden.

En av de antagna talangerna är Elin Toivonen, förskollärare på Bojen som ingår i Pysslingen Förskolor.

– Det känns jättekul och spännande att bli antagen till talangprogrammet. Det är en utmaning som jag hoppas ska utveckla mitt ledarskap ännu mer och jag tror att programmet kommer att ge mig en knuff i rätt riktning, säger hon.

Stor bredd bland deltagarna

Talangerna är inte bara verksamma inom olika skolformer, de är också geografiskt utspridda i landet. I år finns också norska Espira representerade.

– Jag tror att talangprogrammet kommer att ge mig möjlighet att bli tryggare i mig själv, en tydligare ledare och bättre på att förmedla budskap till mina medarbetare. Det ska också bli spännande att samverka med de andra deltagarna, jag tror att vi kan lära mycket av varandra, säger Hilde Remø som jobbar på Espira.

AcadeMedias ambition är att hälften av alla chefer som rekryteras ska komma från den egna organisationen, därför är talangprogrammet viktigt.

– Det är en motor i företagets kompetensförsörjning och vi ser att många av deltagarna går vidare till nya roller efter att de gått talangprogrammet, säger Saskia Skogman.

Här kan du läsa mer om AcadeMedias talangprogram.

#AcadeMedia Academy #Ledarskap

Vi gillar diskussioner och svarar gärna på frågor. Här kan du läsa om hur vi hanterar kommentarer i våra digitala kanaler