AcadeMedia Språkcentrum växer och byter namn

Nu byter AcadeMedia Språkcentrum namn till Linguista. Organisationen har utvecklats i snabb takt sedan starten 2016 och består idag av 37 medarbetare som ger stöd till fler än 700 elever på 31 olika språk.

– Fler och fler efterfrågar våra tjänster, även skolor utanför AcadeMedia, och att vi byter namn till Linguista är startskottet för vår fortsatta satsning. Vi ser att vi kan hjälpa fler skolor att möta de behov de har, säger Sara Olsson, verksamhetschef för Linguista.

En annan förändring är att Linguista sedan den 1 november 2018 är en del av NTI-skolan.

Står på tre ben

Linguista erbjuder skolor stöd inom tre områden: modersmålsundervisning, studiehandledning på modersmål och fjärrundervisning i moderna språk (inom ramen för aktuell lagstiftning). Att AcadeMedia har en egen organisation för detta har gett skolorna bättre möjligheter att ge sina elever det stöd de behöver, menar Sara Olsson.

– Responsen från skolorna är att det har blivit tydligare, vi har ju en tät dialog med verksamheten för att diskutera upplägg och förbättringsområden. Det innebär exempelvis att vi kan synka schemaläggning så att alla elever som har modersmålsundervisning har lektioner samtidigt. Kommunikationsvägarna är kortare nu än när skolorna själva fick ordna med det här stödet via kommunen, säger Sara Olsson.

Linguista bjöds nyligen in till Regeringskansliet för att berätta om hur AcadeMedia jobbar med de här frågorna.

– Det pågår en statlig utredning kring modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål i grundskolan och motsvarande former. Utredarna Nihad Bunar och Anna Bergqvist ville bland annat veta mer om hur vi organiserar oss och hur vi förser skolor med det stöd de behöver. De ville också lyssna på några av våra rektorer som berättade om hur de upplever stödet de får, berättar Sara Olsson.

“Som rektor känner jag en större trygghet”

Inger Alteryd, rektor på Kista Montessoriskola, tycker att samarbetet med Linguista fungerar bra.

– Som rektor på en skola med 106 elever och 16 olika modersmål känner jag en större trygghet i att undervisningen håller hög kvalitet eftersom jag vet att modersmålslärarna organiseras av Linguista. De tar ansvar för att modersmålslärarna är insatta i målen och att de kan använda våra verktyg för kommunikation och bedömning, berättar hon.

– Varje onsdag morgon kommer alla modersmålslärare till vår skola och vi har fördelat klassrum och grupprum utifrån hur stora elevgrupperna är. Det finns en tydlighet i arbetet med modersmålsundervisning och jag är mycket nöjd med hur samarbetet med Linguista fungerar, säger Inger Alteryd.

“Fjärrundervisning skapar möjligheter”

Ett område som förväntas växa är fjärrundervisning. Skolverket har, på uppdrag av regeringen, sett över vilka möjligheter och utmaningar som kan uppstå vid en eventuell lagändring. I dag får skolor exempelvis bara i ett par undantagsfall anordna fjärrundervisning i egen regi eller genom entreprenad.

Det förslag som lagts fram i Skolverkets utredning “Entreprenad fjärrundervisning och distansundervisning” öppnar upp för att fjärrundervisning ska kunna erbjudas i högre utsträckning än idag.

– Det är bra att det här regelverket ses över eftersom fjärrundervisning för med sig många möjligheter. Framför allt på mindre orter kan det vara svårt att hitta legitimerade lärare till en del kurser, men med utökad fjärrundervisning kan undervisningen bli mer likvärdig och fler elever kan få läsa de kurser de vill, säger Sara Olsson.

Läs mer på www.linguista.se

#Linguista #Modersmålsundervisning #Studiehandledning

Vi gillar diskussioner och svarar gärna på frågor. Här kan du läsa om hur vi hanterar kommentarer i våra digitala kanaler