Struktur och kultur framgångsfaktorer i två decennier

Alfaskolan i Solna fyller 20 år. Jubileumet firas stort med ett kalas för alla 419 elever och deras pedagoger, och som på alla bra kalas står lekar, glass och gemenskap på schemat.

– Vi har fått en riktig kalasdag med fokus på rörelse och gemenskap, och jag är så glad över att ha fått fira med mina fantastiska medarbetare och elever, säger Mi Anell Åberg, rektor på skolan.

– Eleverna önskade att vi skulle vara tillsammans hela skolan under en dag, så vi har varit på ett lekland och hoppat studsmatta, spelat laserdome och lekt tillsammans, säger hon.

Alfaskolan har varit framgångsrik och haft höga resultat under många år. Bland annat gick 100 procent av eleverna i årskurs nio ut med gymnasiebehörighet vid förra läsårsskiftet, och 90 procent av eleverna på skolan anger att de känner sig trygga i skolmiljön.

Hur håller man en jämn och hög kvalitet under många år? Hans Edström har varit lärare för skolans lågstadium i 17 år, och berättar att en tydlig struktur och en bra kultur är framgångsfaktorer.

– Vi tar vårt uppdrag på allvar och ställer ganska höga krav på varandra, samtidigt som vi hjälper varandra att utvecklas. Vi är ett bra team helt enkelt, och det gör att man trivs som lärare här, säger han.

Alfaskolan är en skola där också eleverna trivs. De flesta som börjar i förskoleklass går på skolan ända upp till och med nian. Hur får man eleverna att vilja stanna kvar på skolan?

– Om eleverna lär sig så mycket som möjligt, och mår så bra som möjligt så trivs de helt enkelt. Därför är vi noga med att följa upp både måluppfyllelse och välmående i större utsträckning än vad styrdokumenten anger.

#Alfaskolan #Pysslingen Skolor

Vi gillar diskussioner och svarar gärna på frågor. Här kan du läsa om hur vi hanterar kommentarer i våra digitala kanaler