20 år med Sirkka på Kringlaskolan

Den 10 januari 2000 klev Sirkka Persson in på Kringlaskolan för första gången. Nu har 20 år gått och glädjen att gå till jobben har bestått, berättar hon.

– Skolans värld är så viktig. Vi är ju med och formar framtiden och ger våra barn förutsättningar att lyckas i livet. Jag har inte ångrat en sekund att jag valde läraryrket, säger Sirkka Persson.

Just på Kringlaskolan arbetade hon dock inte så länge som lärare. Skolan som ligger i ett av Sveriges mest utsatta områden hade vid 2000-talets början en turbulent tid och vid ett tillfälle stod den helt utan ledning.

Jobbet som rektor var inget som hon eftersträvade, hon trivdes som lärare, men kollegorna tyckte att hon skulle passa.  Så vad tusan tänkte hon.

– Jag testar väl och det blev ju rätt bra, säger Sirkka Persson.

Ville rädda världen

Att hon ens skulle bli lärare var inte heller det en självklarhet. Länge såg hon sig själv ute i världen för Läkare utan gränser eller någon annan biståndsorganisation.

– Sen när det kom till kritan insåg jag att det är bättre att jag ger barn i min närhet chansen till en trygg plats och en god miljö för lärande. Jag hade inte den tryggheten hemma själv, men skolan blev det för mig och jag kände att jag ville ge tillbaka.

Kan du nämna en höjdpunkt från dina 20 år på Kringlaskolan?

– Det största för mig är nog att vi tillsammans lyckas vända ojämna resultat och få barnen att känna sig trygga. På Kringlaskolan arbetar vi stenhårt för att tidigt upptäcka svårigheter hos eleverna och åtgärda dem. För oss är framgångsfaktorn att vi byggt en tillgänglig lärmiljö så att alla ska få chansen att lyckas. Den syns inte minst i att vi har ökat våra resultat åtta år i rad.

Fakta: Kringlaskolan

På Kringlaskolan, som är en del av Pysslingen Skolor och AcadeMedia, läser särbegåvade och högpresterande elever sida vid sida med elever som har olika utmaningar. Många har inte svenska som förstaspråk, andra har olika typer av funktionsvariationer.

Källa: Kringlaskolan