Nu måste vi hjälpa varandra till psykiskt välbefinnande

Hur mår vi egentligen efter det här året som kantats av stora utmaningar både på individ- och samhällsnivå? Hur kan vi hjälpas åt för att ta oss igenom den här tiden? Det diskuterades på ett webbsänt lunchsamtal tillsammans Karin Schulz, generalsekreterare på Mind, Sissela Nutley, hjärnforskare och Kristina Bähr, skolöverläkare på AcadeMedia, som sändes den 11 december.

Nu måste vi ta oss igenom decembermörker, en jul som inte blir som vanligt och all oro på grund av coronapandemin. För att klara detta måste vi hjälpas åt. Alla behöver bidra för att motverka att psykisk ohälsa successivt ökar i spåren av Covid-19, konstaterade de tre medverkade på AcadeMedias webbsamtal.

Karin Schulz på Mind berättade att de ser tydligt att den psykiska hälsan har försämrats under det här året. Deras stödlinjer beräknas ta emot ca 75 000 samtal i år, vilket är en fördubbling från 2019.
Förutom mängden samtal märks också en högre allvarlighetsgrad i samtalen till Mind. Det handlar om ökad oro för arbetslöshet, att man själv eller någon nära anhörig ska bli sjuk, förlorat framtidshopp, ensamhet och isolering.

-Det viktigaste att tänka på nu inför helgerna är att höra av sig till någon som skulle behöva kontakt. En släkting, en avlägsen bekant, en granne. Ett samtal kan betyda allt när man är ensam, sa Karin Schulz

Allt fler unga säger att de har psykiska besvär

-Ungdomar som kämpar med svåra tankar och känslor behöver mötas både av elevhälsan i skolan och andra viktiga vuxna som kan inge hopp och visa vägen, sa Kristina Bähr.

Föräldrar behöver vara ett tryggt bollplank för att behålla perspektiv och stötta, men också hjälpa unga att skapa vanor som ökar chanserna att orka möta livets utmaningar.

-Här får vi inte glömma att föräldrar själva behöva hjälp att stötta sina oroliga barn, eller att få sina egna behov uppfyllda, sa Kristina Bähr.

Livsstilsfaktorer och vanor har stor inverkan på våra tankar och känslor, berättade hjärnforskare Sissela Nutley, som även arbetar med projektet ”Det syns inte”.

-För att stärka sina förutsättningar att orka behöver varje individ kunskap och verktyg för att sträva mot ett liv i balans enligt “den mentala tallriksmodellen”. I projektet ”Det syns inte” har vi tagit fram en Föräldraguide och en app till unga med tips för att stärka våra sju grundläggande behov såsom motion eller sömn, sa Sissela Nutley.

-Nu är det snart jul och vi som arbetar inom elevhälsan kan fundera en extra gång över de elever som skulle behöva en personlig hälsning på ett kort eller brev i jul. Det är en liten handling som kan få stor verkan för någon som behöver stöd, sa Kristina Bähr.

Tips på hur man själv kan göra för att må bättre

1. Notera tankar och känslor
Bli medveten om dina tankemönster, så att du inte hamnar i evigt ältande och negativa tankespiraler. Fundera över om känslan du känner verkligen är hjälpsam.
2. Gör en god gärning för någon annan
Vi mår bra av att göra något för varandra. Gör en god gärning nu när det är jul. Kanske baka och dela med dig till grannen, ge någon en blomma eller säg ett vänligt hej till en stressad person i kön på Ica.
3. Skriv en tacksamhetsdagbok
Att skriva ner vad du är tacksam för och varför, är ett bra redskap. Det ger perspektiv på tillvaron. Att känna förundran innebär också välmående. Reflektera vad du förundras över, spara den känslan.
4. Skriv ett vanligt brev
Förutom för att önska god jul i sociala medier kan du skicka ett julkort eller ett julbrev. Att skriva en hälsning är en handling som kräver att man formulerar sig innan man skriver, att man tänker till, vilket är läkande i sig.
5. Rör på dig, gå ut i skogen
En meningsfull fritid med t ex fysisk aktivitet och gemenskap ökar vårt psykiska välbefinnande på ett fantastiskt sätt. Att vara ute i naturen är bevisligen bra för hälsan. Ta vara på de korta dagarna och gå ut på en skogspromenad. Varför inte med en vän?

Webbsamtalet sändes den 11 december 2020, här kan du se det i efterhand.

För inspiration, här kan du läsa om Vittra Rösjötorp där eleverna har brevväxlat med ett äldreboende under hösten.